Branża budowlana a nowy rodzaj konsumentów

Tak jak już Wam wspominaliśmy w naszym pierwszym artykule z branżą budowlaną związani jesteśmy od wielu lat (przeszło piętnastu), więc na “własnej skórze” widzimy najlepiej jak zmieniają się trendy nie tylko na rynku budowlanym, ale także w samym podejściu klientów do zakupów. Do napisania tego posta zachęcił nas artykuł, który wpadł nam ostatnio w ręce (a dokładniej objawił się na monitorze komputera :)) wieszczący pojawienie się tak zwanego konsumenta 3.0.

Brzmi to trochę zagadkowo, ale zaraz Wam wyjaśnimy na czym rzecz polega. Zanim jednak to zrobimy musimy dosłownie w kilku zdaniach napisać Wam o tak zwanym marketingu 3.0.

Marketing 3.0 w branży budowlanej – co to takiego…

Marketing 3.0 to zagadnienie, które pojawiło się w książce o tym samym tytule napisanej przez marketingowego guru, czyli Philipa Kotlera oraz Hermawana Kartayaję i Iwana Setiawana. Żeby wyjaśnić ideę marketingu 3.0 trzeba co oczywiste cofnąć się do marketingu 1.0 i 2.0. Ten pierwszy koncentrował się na samym produkcie, natomiast drugi na kliencie oraz miał wpływać na jego pozycję społeczną. Marketing 3.0 ma natomiast wspierać wartości wyznawane przez klienta, pozwalając mu na jego samorealizację. No dobrze, pewnie wielu z Was nie za bardzo wierzy w górnolotne slogany i w tym momencie zapaliła się Wam lampka ostrzegawcza. Jest to jak najbardziej zrozumiałe, ale jeśli przyjrzeć się temu nieco bliżej…

Ogólniki jakoś do nikogo nie przemawiają, więc opiszmy to na naszym przykładzie

Mamy duże doświadczenie w branży budowlanej i po prostu chcemy podzielić się naszą wiedzą z Wami. Budowa domu, wykończenia, remonty, aranżacje to wszystko bardzo czasochłonne zajęcia, dlatego chcemy chociaż trochę Wam w tym pomóc. Zasady marketingu 3.0 to rzecz jasna nie tylko prowadzenie bloga. I znowu na naszym przykładzie. Prowadząc Centrum Budowlane skupiamy się nie tylko na tym, żeby coś sprzedać, lecz także żeby zaoferować klientom w danym przedziale cenowym najlepszy produkt i doradzić w wyborze najlepiej jak tylko umiemy.

Chcemy, żeby ktoś kto u nas kupuje zbudował funkcjonalny dom albo zaaranżował wnętrza w taki sposób,  w jaki to sobie wymarzył. Z tym wiążą się dwie rzeczy, do których poznania nie trzeba lektury mądrych książek – pasja i traktowanie klienta jak partnera. To najważniejsze kwestie, bez których prowadzenie chyba jakiejkolwiek działalności mija się z celem.

Konsument 3.0 i budownictwo   

No dobrze, chyba nieco odbiegliśmy od tematu współczesnych klientów, opisywanych jako konsumenci 3.0. Wiadomo, że ile osób tyle opinii, ludzie są różnorodni, ale w zarysie można pokusić się o charakterystykę nowego konsumenta. Oczywiście rzeczywistość w której żyjemy wpływa na nasze zachowania. Większości osób (nam też ;)) chyba ciężko byłoby sobie wyobrazić życie bez internetu i urządzeń pozwalających na mobilny do niego dostęp, czyli laptopów, tabletów i smartfonów.

Współcześni klienci są więc osobami bardzo wymagającymi, mającymi duże oczekiwania wobec sprzedawców. Dzięki dostępowi do internetu zdobywają informację o produkcie, sklepie w którym dokonują zakupów oraz porównują ceny konkretnych produktów. Dzięki stałemu dostępowi do sieci nowoczesny klient może dokonywać zakupów, kiedy tylko ma na to ochotę – 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

W efekcie w porównaniu do tradycyjnych form handlu znikają tzw. martwe okresy na przykład w godzinach nocnych. Oczywiście sklepy stacjonarne nie znikną zupełnie, bardzo duża liczba klientów lubi przecież dotknąć danego towaru, zobaczyć jak wygląda “na żywo”. Tradycyjne sklepy pełnić będą więc nowe funkcje. Będzie można oczywiście robić w nich zakupy, ale także odebrać produkty zakupione on-line, czy po prostu obejrzeć towary i zakupić je następnie w sklepie internetowym.

Jak widać połączenie tradycyjnych metod handlu z możliwościami jakie daje internet jest obecnie nie tyle dobrym, co jedynym wyjściem i to chyba nie tylko jeśli chodzi materiały budowlane czy artykuły wyposażenia wnętrz, ale o handel w ogóle. Oczywiście poza samą działalnością w internecie nie można zapomnieć też o oferowaniu produktów wysokiej jakości oraz budowie więzi z klientem i idealnym trafianiu w jego potrzeby.

- Home Broker -

Warto przeczytać: